loading...

مرجع مسجد النبی کوهسنگی

بازدید : 9
پنجشنبه 9 فروردين 1403 زمان : 14:13

عمارت آن، هفت فرسنگ در هشت فرسنگ باشد . رایت مسجد النبی کوهسنگی مشهد وی بر این کوه سفید بزنند، به نزد دهی سابق، که در جنب مسجد هست، و قصری دیرین – که قصر مجوس می باشد – و آن را «جمکران‏» خوانند . از ذیل یک مناره‏ی آن مسجد بیرون آید، نزدیک آن جا که آتش‏خانه‏ی گبران بوده … [16]

از این حدیث‏شریف، استعمال می‏گردد به طوری که مسجد سهله در طی ظهور حضرت بقیة‏الله، ارواحنا فداه، پایگاه آن حضرت خواهد بود، مسجد مقدس جمکران نیز در عصر ظهور، مقام خاصی دارد و پایگاه دیگری برای آن حضرت می‌باشد .

مرحوم کاتوزیان، پس از نقل متن کامل حدیث، به گستردن و تعبیروتفسیر آن پرداخته، در باره‏ی کوه سفید و قصر مجوس و دیگر تعبیرهایی که در حدیث‏شریف آمده و ما به جهت اختصار نیاوردیم، به تفصیل، حرف گفته می باشد [17]

خواننده گان گرامی، دقت دارا هستند که احادیث ملاحم، چندان نیازی به تفحص در سند ندارند; زیرا، جز معصومان علیهم السلام که با سرچشمه‏ی وحی مربوط بودند، شخص دیگری نمی‏توانست‏خبر آدرس مسجد النبی کوهسنگی مشهد ی بگوید که صدها سال سپس تحقق پیدا کند .

روزی که امیرمؤمنان علیه السلام به حذیفه از مسجد جمکران خبر می‏بخشید، در میهن حجاز و عراق، کمتر کسی نام قم را شنیده بود، لذا می‏بینیم که در احادیث فراوانی، به هنگام دعوا از قم، به «در نزدیکی ری‏» تعبیر شده تا به این وسیله، موقعیت جغرافیایی شهر قم، برای اصحاب ائمه علیهم السلام روشن گردد .

از این رهگذر، احتمال نمی‏رود که احدی از مردم حجاز، نام جمکران را به عنوان یکی دهات قم شنیده باشد .

نکات ریزی که در خصوص قصر مجوس و آتش‏خانه‏ی گبران آمده، مطلبی نبود که در حجاز و عراق، کسی از آن مطلع باشد .

به هنگام صدور این حدیث از مولای متقیان علیه السلام، کسی نمی‏توانست پیش‏بینی کند که در کنار ده جمکران، در بعدی، مسجدی ساخته شود و با حضرت بقیة‏الله (عج) – که آن روز متولد نشده بود – ارتباط خواهد داشت .

هنگامی که روضه خوان صدوق، این حدیث رزرو مسجد النبی کوهسنگی مشهد را در کتاب مونس الحزین درج می‏کرد، بدون شک و تردید، این مسجد، مناره نداشت .

زمانی که صاحب و مالک خلاصة البلدان، در قرن دوازدهم، این حدیث را از مونس الحزین نقل می‏کرد، باز هم مسجد مقدس جمکران، مناره‏ای نداشت; زیرا، برای اولیه بار، در سال 1318 هجری، یک مناره در زاویه‏ی جنوب شرقی مسجد ساخته شد [18]

هنگامی که مرحوم کاتوزیان، این حدیث را در کتاب انوار المشعشعین می‏نوشت، مسجد جمکران، صرفا یک مناره داشت و تا یک سری سال پیش نیز به همین منوال بود، ولی درین حدیث آمده است که «از پایین یک مناره‏ی آن، مسجد، بیرون آید» .[19]

این تعبیر، صریح هست در این که به هنگام ظهور حضرت بقیة‏الله، ارواحنا فداه، مسجد مقدس جمکران، بیش از یک مناره خواهد داشت، در حالی که به هنگام چاپ کتاب (1327 هجری) مسجد، صرفا یک مناره داشت .

معجزات حضرت بقیة الله علیه السلام در مسجد مقدس جمکران

کرامات و معجزات و عنایاتی که از ائمه‏ی اطهار علیهم السلام صادر گشته و از سوی راویان آیتم پشت گرمی قصه‏شده، و در کتاب‏های گزینه استناد مصوب، اختصاصی به صدر اسلام و قرنها اولیه‏ی اسلام نیست ، بلکه هر روز در فضا دانا ، بویژه در بقاع ائمه‏ی هدی علیهم السلام معجزات و کرامات جدید‏ای تحقق می‏یابد که استدلال حقانیت پیشوایان شیعه ، و مایه‏ی دل گرمی شیعیان هست .

هر کدام از شما، یک یا یک سری معجزه در حرم مطهر شماره تلفن مسجد النبی کوهسنگی مشهد ثامن الحجج امام علی بن موسی الرضا علیه السلام دیده و یا شنیده‏اید .

موقتی که زمانه فرمانروایی حضرت بقیة الله، ارواحنا فداه، می باشد، همگی روزه ، ده‏ها نفر در اقطار و اکناف فقیه، با توسل به ذیل عنایت آن حضرت علیه السلام ، از امراض صعب‏العلاج و دیگر گرفتاری‏های خانمان ‏سوز، به طور معجزآسا ، رهایی می‏یابند و برای همیشه ، خود را رهین اهمیت آن حضرت می‏دانند .

در این مکان، یکی‌از این کرامت‏ها را که در شب دوازدهم جمادی‏الاولی 1414 هجری، در مسجد مقدس جمکران، برای یک کودک سیزده ساله‏ی زاهدانی روی داد ، برای نورانیت قلب خوانندگان گرامی می‏آوریم .

این نوپا، سعید چندانی، دانش‏آموز کلاس پنجم ابتدایی می‌باشد که در دبستان محمد علی فائق، در زاهدان ، درگیر تحصیل می باشد .

سعید، در یک خانواده‏ی مذهبی، در زاهدان متولد شده و بر طریق‏ی عقاید اهل تسنن تربیت‏یافته هست .

مادر سعید، در صورتی چه از لحاظ نسب، به خویشاوندان طهارت منسوب می‌باشد، البته او نیز سنی حنفی هست .

سعید ، 1‌سال و هشت ماه پیش از تاریخ خیال و خاطر شده، در یک تعمیرگاه ماشین، پایش می‏لغزد و به چاهی که روغن و فاضلاب تعمیرگاه در آن می‏ریخته می‏افتد، و جراحت‏های مختلفی بر بدنش وارد می‏شود . این زخم‏ها، بهبود می‏یابد، ولی غده‏ای در منطقه‏ی شکم پدید می‏آید . آغاز، خاطر می‏کنند که فتق می باشد، ولی با گذشت تعدادی ماه، پزشکان معالج، اظهار می‏کنند که غده‏ی سرطانی می‌باشد و باید اورا برای معالجه به تهران ببرند .

عمارت آن، هفت فرسنگ در هشت فرسنگ باشد . رایت مسجد النبی کوهسنگی مشهد وی بر این کوه سفید بزنند، به نزد دهی سابق، که در جنب مسجد هست، و قصری دیرین – که قصر مجوس می باشد – و آن را «جمکران‏» خوانند . از ذیل یک مناره‏ی آن مسجد بیرون آید، نزدیک آن جا که آتش‏خانه‏ی گبران بوده … [16]

از این حدیث‏شریف، استعمال می‏گردد به طوری که مسجد سهله در طی ظهور حضرت بقیة‏الله، ارواحنا فداه، پایگاه آن حضرت خواهد بود، مسجد مقدس جمکران نیز در عصر ظهور، مقام خاصی دارد و پایگاه دیگری برای آن حضرت می‌باشد .

مرحوم کاتوزیان، پس از نقل متن کامل حدیث، به گستردن و تعبیروتفسیر آن پرداخته، در باره‏ی کوه سفید و قصر مجوس و دیگر تعبیرهایی که در حدیث‏شریف آمده و ما به جهت اختصار نیاوردیم، به تفصیل، حرف گفته می باشد [17]

خواننده گان گرامی، دقت دارا هستند که احادیث ملاحم، چندان نیازی به تفحص در سند ندارند; زیرا، جز معصومان علیهم السلام که با سرچشمه‏ی وحی مربوط بودند، شخص دیگری نمی‏توانست‏خبر آدرس مسجد النبی کوهسنگی مشهد ی بگوید که صدها سال سپس تحقق پیدا کند .

روزی که امیرمؤمنان علیه السلام به حذیفه از مسجد جمکران خبر می‏بخشید، در میهن حجاز و عراق، کمتر کسی نام قم را شنیده بود، لذا می‏بینیم که در احادیث فراوانی، به هنگام دعوا از قم، به «در نزدیکی ری‏» تعبیر شده تا به این وسیله، موقعیت جغرافیایی شهر قم، برای اصحاب ائمه علیهم السلام روشن گردد .

از این رهگذر، احتمال نمی‏رود که احدی از مردم حجاز، نام جمکران را به عنوان یکی دهات قم شنیده باشد .

نکات ریزی که در خصوص قصر مجوس و آتش‏خانه‏ی گبران آمده، مطلبی نبود که در حجاز و عراق، کسی از آن مطلع باشد .

به هنگام صدور این حدیث از مولای متقیان علیه السلام، کسی نمی‏توانست پیش‏بینی کند که در کنار ده جمکران، در بعدی، مسجدی ساخته شود و با حضرت بقیة‏الله (عج) – که آن روز متولد نشده بود – ارتباط خواهد داشت .

هنگامی که روضه خوان صدوق، این حدیث رزرو مسجد النبی کوهسنگی مشهد را در کتاب مونس الحزین درج می‏کرد، بدون شک و تردید، این مسجد، مناره نداشت .

زمانی که صاحب و مالک خلاصة البلدان، در قرن دوازدهم، این حدیث را از مونس الحزین نقل می‏کرد، باز هم مسجد مقدس جمکران، مناره‏ای نداشت; زیرا، برای اولیه بار، در سال 1318 هجری، یک مناره در زاویه‏ی جنوب شرقی مسجد ساخته شد [18]

هنگامی که مرحوم کاتوزیان، این حدیث را در کتاب انوار المشعشعین می‏نوشت، مسجد جمکران، صرفا یک مناره داشت و تا یک سری سال پیش نیز به همین منوال بود، ولی درین حدیث آمده است که «از پایین یک مناره‏ی آن، مسجد، بیرون آید» .[19]

این تعبیر، صریح هست در این که به هنگام ظهور حضرت بقیة‏الله، ارواحنا فداه، مسجد مقدس جمکران، بیش از یک مناره خواهد داشت، در حالی که به هنگام چاپ کتاب (1327 هجری) مسجد، صرفا یک مناره داشت .

معجزات حضرت بقیة الله علیه السلام در مسجد مقدس جمکران

کرامات و معجزات و عنایاتی که از ائمه‏ی اطهار علیهم السلام صادر گشته و از سوی راویان آیتم پشت گرمی قصه‏شده، و در کتاب‏های گزینه استناد مصوب، اختصاصی به صدر اسلام و قرنها اولیه‏ی اسلام نیست ، بلکه هر روز در فضا دانا ، بویژه در بقاع ائمه‏ی هدی علیهم السلام معجزات و کرامات جدید‏ای تحقق می‏یابد که استدلال حقانیت پیشوایان شیعه ، و مایه‏ی دل گرمی شیعیان هست .

هر کدام از شما، یک یا یک سری معجزه در حرم مطهر شماره تلفن مسجد النبی کوهسنگی مشهد ثامن الحجج امام علی بن موسی الرضا علیه السلام دیده و یا شنیده‏اید .

موقتی که زمانه فرمانروایی حضرت بقیة الله، ارواحنا فداه، می باشد، همگی روزه ، ده‏ها نفر در اقطار و اکناف فقیه، با توسل به ذیل عنایت آن حضرت علیه السلام ، از امراض صعب‏العلاج و دیگر گرفتاری‏های خانمان ‏سوز، به طور معجزآسا ، رهایی می‏یابند و برای همیشه ، خود را رهین اهمیت آن حضرت می‏دانند .

در این مکان، یکی‌از این کرامت‏ها را که در شب دوازدهم جمادی‏الاولی 1414 هجری، در مسجد مقدس جمکران، برای یک کودک سیزده ساله‏ی زاهدانی روی داد ، برای نورانیت قلب خوانندگان گرامی می‏آوریم .

این نوپا، سعید چندانی، دانش‏آموز کلاس پنجم ابتدایی می‌باشد که در دبستان محمد علی فائق، در زاهدان ، درگیر تحصیل می باشد .

سعید، در یک خانواده‏ی مذهبی، در زاهدان متولد شده و بر طریق‏ی عقاید اهل تسنن تربیت‏یافته هست .

مادر سعید، در صورتی چه از لحاظ نسب، به خویشاوندان طهارت منسوب می‌باشد، البته او نیز سنی حنفی هست .

سعید ، 1‌سال و هشت ماه پیش از تاریخ خیال و خاطر شده، در یک تعمیرگاه ماشین، پایش می‏لغزد و به چاهی که روغن و فاضلاب تعمیرگاه در آن می‏ریخته می‏افتد، و جراحت‏های مختلفی بر بدنش وارد می‏شود . این زخم‏ها، بهبود می‏یابد، ولی غده‏ای در منطقه‏ی شکم پدید می‏آید . آغاز، خاطر می‏کنند که فتق می باشد، ولی با گذشت تعدادی ماه، پزشکان معالج، اظهار می‏کنند که غده‏ی سرطانی می‌باشد و باید اورا برای معالجه به تهران ببرند .

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 0

درباره ما
موضوعات
لینک دوستان
آمار سایت
  • کل مطالب : 30
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 2
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 2
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 123
  • بازدید ماه : 267
  • بازدید سال : 535
  • بازدید کلی : 535
  • <
    پیوندهای روزانه
    آرشیو
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    کدهای اختصاصی